76% van de Nederlanders weigert vakantietips te delen

De Nederlander vertrekt goed voorbereid op vakantie. Dat blijkt uit een onderzoek dat vakantiewoningverhuurder Interhome liet uitvoeren bij een representatieve doelgroep onder de Nederlandse bevolking. Zo vertrekt maar liefst 54% van de ondervraagden met een vakantieplanning op zak. Vooral het internet blijft de voornaamste bron van inspiratie om de highlights of hidden gems van een bestemming op te zoeken. Zelf tips delen doen we liever niet en ook souvenirs nemen we voor anderen niet zo snel mee. We zetten de voornaamste conclusies met betrekking tot de reisvoorbereiding van de Nederlander nog even op een rijtje. 

Internet als inspiratiebron

In het onderzoek van Interhome onder 1212 reizigers van 18 t/m 70 jaar werd gepeild naar de vakantievoorbereidingen van de Nederlander. Zo werkt 54% een vakantieplanning uit waarin ze vooral de grote lijnen van hun reis vastleggen. Slechts 10% regelt alles tot in de puntjes en de overige 36% laat zich liefst ter plaatse verrassen. Ze zoeken vooral naar de hidden gems of highlights en energieke activiteiten met een flinke portie avontuur. 

In de eerste plaats blijft het internet de belangrijkste bron van inspiratie. Maar liefst 85% neemt hier een kijkje om de belangrijkste bezienswaardigheden, hotspots en hidden gems op te zoeken. Natuurlijk zijn het nog steeds de locals die de verborgen parels van de streek het beste kennen. 38% van de reizigers doet dan ook beroep op de lokale bevolking om zich wegwijs te laten maken door de regio. 



Tips willen we enkel face to face delen

Wat opvalt is dat we best wel een beetje egoïstisch zijn wanneer het aankomt op delen van tips. Want ook al maken we zelf massaal gebruik van andermans tips, maar liefst 76% geeft aan dat ze hun eigen tips liever niet delen tenzij dit face to face gebeurt. Bij de reizigers die hier wel voor openstaan, merken we een significant verschil tussen de verschillende leeftijdscategorieën. Jongeren onder de 24 jaar delen tips het vaakst via sociale media, terwijl de 45-54 jarigen gebruik maken van reviews en e-mails.

We mogen onze tips dan misschien niet graag delen, toch houdt 19% een reisdagboek bij waarin ze voor zichzelf alles noteren. Vooral vrouwen (15%) zorgen ervoor dat ze op voorhand een papieren dagboek in hun koffer steken. Mannen daarentegen kiezen voor een digitale versie. 66% van de vakantiegangers schrijft hier dagelijks wat in, vooral de iets oudere doelgroep.

Mediagebruik onderweg afhankelijk van vervoersmiddel en leeftijd

Zo’n 77% van de mensen die met de auto reizen geven aan dat ze onderweg het liefst naar muziek luisteren. Bij mensen jonger dan 34 jaar vallen ook podcasts in de smaak, terwijl de 55-plussers nog steeds de klassieke radio de voorkeur geeft tijdens het rijden. 




Wie het vliegtuig verkiest, kijkt vooral naar een film of series (53%). Dit is zeker bij jongeren het geval. Wie de trein neemt leest dan weer liever een boek (60%), wat ook helemaal past bij de slow travel trend van treinreizen. Vrouwen (53%) lezen trouwens beduidend meer dan mannen (38%) en ook bij de oudere generaties is deze vrijetijdsbesteding onderweg erg populair.




Vakantieherinneringen worden vastgelegd met smartphone

Foto’s maken, het is onlosmakelijk deel van de vakantie geworden. Dit is niet in het minst sinds de komst van sociale media. Zowat 93% van de Nederlanders neemt dan ook foto’s op vakantie, vrouwen (97%) zijn hier nog iets meer vertegenwoordigd dan mannen (90%). Ruim 36% maakt minder dan 10 beelden per dag. Deze groep wordt op de voet gevolgd door de vakantiegangers (35%) die tussen de 10 en 20 foto’s maken. Je hebt natuurlijk altijd de fotofanaten die dagelijks meer dan 100 beelden schieten, maar deze groep is met 3% in de minderheid. 

De klassieke camera blijft bij 32% het vaste toestel om foto’s te maken. Vooral de mannen ouder dan 55 jaar (34%) kiezen voor de klassieke fotocamera. De meerderheid (92%) gebruikt gewoon de smartphone om kiekjes te maken, al gaan mensen onder de 34 jaar ook steeds vaker op zoek naar alternatieven. Ze maken significant meer foto’s met een wegwerpcamera of een analoge camera, een GoPro en een polaroid.

Decoratiespullen populairste souvenir

Naast foto’s kunnen ook souvenirs als mooie herinneringen worden gezien. De meeste vakantiegangers (67%) kopen enkel een aandenken als ze iets fijns of interessants zien. Voor souvenirs trekken de meesten naar de lokale markt (72%) of naar de winkeltjes in de stad (62%). Vooral decoratie (37%), magneten (30%) en eten of drinken (28%) zijn erg populair. Kleren (22%), juwelen (19%) en postkaartjes (14%) zijn minder in trek. Tussen de verschillende leeftijdsgroepen worden er veel andere keuzes gemaakt. Zo grijpt de 55-plusser naar lokale of ambachtelijke kunst, koopt de leeftijdsgroep tussen de 25 en 34 jaar vooral decoratie en kiezen de jongste reizigers (18-24 jaar) voor magneten, juwelen of een drinktas.


Zo’n 64% van de vakantiegangers koopt een souvenir voor zichzelf. Vooral vrouwen (72%) schaffen meestal iets voor zichzelf aan. Bij mannen ligt dit lager (55%), ze kopen namelijk liever iets voor hun partner (30%). Verder zijn het vooral de ouders (31%), kinderen (29%) en familie (24%) van de reizigers die na een tripje blij verrast worden. Naast het kopen van souvenirs voor vrienden of familie kiest 38% er soms voor om een nostalgisch postkaartje naar het thuisfront te sturen. 


Bovenstaande resultaten maken deel uit van een onderzoek naar het reisgedrag van de Nederlander binnen Europa, uitgevoerd door Interhome. 


Laat ons weten wat je van dit artikel vind!

Artikel delen met vrienden, familie en/of collega's

Inspiratie

Bestemmingen - Vakantie ideeën

Blog

Meer ideeën voor uw vakantie